Information till dig som ska betala fakturor

Illustration på en mobil när man ska betala faktura

Bank- och plusgiro

Renova Miljö AB
Bankgiro: 505-3020
Organisationsnummer: 556946-0321

Autogiro

Som kund till Renova Miljö AB har du möjligheten att ansluta dig till autogiro för automatisk betalning av fakturor.

Du kan antingen ansluta dig till autogiro direkt via din internetbank eller skriva ut och fylla i blanketten Medgivande för autogiro. Ifylld blankett skickas till:

Renova Miljö AB
Kundreskontra
Box 36
401 20 Göteborg

E-faktura

Ett annat alternativ till din pappersfaktura är att betala via e-faktura. Räkningarna skickas elektroniskt till din internetbank. Läs mer om hur du går till väga på din banks webbplats. Där anmäler du också att du vill ha e-fakturor från Renova Miljö AB.

För dig som redan får EDI-fakturor och vill ändra på någon information, vänligen maila: efaktura@renova.se

EDI-faktura

Med EDI-fakturor spar du både tid och miljö! Du slipper den manuella hanteringen av fakturor och ledtiderna kortas då fakturorna går direkt in ert ekonomisystem. Dessutom ökar spårbarheten av fakturorna och vi får en miljövinst i att pappersfakturor inte behöver skrivas ut och skickas med post. Dock kan det lätt bli fel om informationen inte stämmer. Därför kommer här information för dig som vill ansöka om EDI-faktura. Ansöker gör du sen via forumläret nedanför.

  • Vi erbjuder EDI-faktura som Peppol och Svefaktura 1.0.
  • Vi erbjuder inte en faktura som PDF i bilaga till EDI.
  • Det är viktigt att du som kund säkerställer med er egen VAN-operatör att all information som ni vill ha med kan presenteras i din EDI-lösning.
  • Säkerställ att ert affärssystem kan läsa in både faktura och bilaga. Bilagan är ibland fakturaspecifikationen.
  • Om ni har krav på referensmärkning på era ordrar, vänligen säkerställ att alla beställningar innehåller rätt referens, annars kommer fakturan inte fram.
  • Felaktig information från er sida, som innebär att faktura inte går fram och kräver rättelse, medför en kostnad på 300 kr/rättelse + moms.
  • Om ni inte har momsregistreringsnummer, vänligen ange ”NEJ” i formuläret.
  • Vi skickar referens i följande fält:
    • För Peppol i fälten </cac:OrderReference> och <cbc:BuyerReference>
    • För Svefaktura 1.0, i bägge fälten <RequisitionistDocumentReference>

Specifikt för kunder med vågkort

  • EDI standard i Peppol / Svefaktura 1.0 innebär att ni som kund inte kan får en sammanställning av gjorda transaktioner, så som ni får på vanlig pappers- eller pdf-faktura.
  • Om ni har krav på referens måste detta anges vid ansökan om EDI.
  • Den fasta märkningen (ej notering från chaufför) anges i fältet ”fakturareferens/mottagarkod”.
  • Eventuell notering från chaufför anges i fältet ”notering från förare” som är fritext och kommer som en radnotering. En sådan notering kan ej behandlas som en referens till EDI.
Ansök om EDI-faktura
  • *
  • * (?) Har ni fler kundnummer på samma organisationsnummer, vänligen bifoga dessa under ”övrig information”.
  • * (?) För varje unikt organisationsnummer skall en egen ansökan göras. Har Ert organisationsnummer flera kundnummer, vänligen bifoga lista med eventuella referenser per kundnummer under ”Övrig information”.
  • * (?) Om ni ej har detta, skriv NEJ
  • * (?) PEPPOL-ID är en elektronisk mottagningsadress. Exempel: I PEPPOL-ID 0007:5512345678 betyder första delen 0007 att det är ett svenskt organisationsnummer. Den andra delen är själva numret.

    GLN står för Global Location Number och gör det möjligt att identifiera Ert företag och kunna skicka tex elektroniska fakturor.
  • *
  • (?) Om ni har flera möjliga referenser, vänligen bifoga dessa under ”Övrig information”.
    *
  • *
Kontaktuppgifter
  • *
  • *
  • *
Övrig information